
أبدى حسام حسن، المدير الفني لمنتخب مصر، سعادته البالغة بعد فوز منتخب بلاده على نيوزيلندا، بثلاثية مقابل هدف، في المباراة التي أقيمت بينهما ضمن منافسات الجولة الثانية من دور المجموعات ببطولة كأس العالم 2026 بالولايات المتحدة الأمريكية وكندا والمكسيك.
وقال حسام حسن، في تصريحات خاصة لـ”القاهرة الإخبارية”: “بين الشوطين قلت للاعيبة: مش هينفع نروح والجمهور زعلان، ومصر كلها منتظرة نكسب ونفرحهم”.
وتابع: “أنا وإبراهيم بنحب مصر أوي، زي باقي الشعب المصري، ونفسنا نعمل حاجة لمصر، وده أقل حاجة نقدمها لمصر إننا نفوز”.
وأضاف: “قلت للاعيبة بين الشوطين: لو خسرنا محدش هيرحمنا، وكان ممكن يجرالي حاجة لا قدر الله لو اتغلبنا من نيوزيلندا. بشكر الشعب المصري والقيادة السياسية على الدعم، وبإذن الله هنعمل كل اللي نقدر عليه علشان نسعد الشعب المصري”.
واختتم: “أنا وإبراهيم نفسنا وطموحنا كبير أوي أوي مع منتخب مصر، وإن شاء الله مش هنخذل الشعب المصري”.
